Coś trza wspomnieć o nim.
Pomina ten pierwszy który funkcjonował do 1 X 1913 roku pod nazwą „Königshütte in Schwientochlowitz”.
Ten drugi przy ul. Dworcowej - decyzję o budowie podjęto 27 XI 1908 roku. Nowy dworzec, a faktycznie przystanek osobowy, także się rozwijał. Miał okazałą poczekalnię, przeznaczony był do odprawy pasażerów, bagaży, przesyłek ekspresowych. W 1924 roku zezwolono, aby w jego zabudowaniach prowadzić wyszynk alkoholu. Ponieważ sąsiadował z Hutą „Falva” („Florian”), więc nic dziwnego, że w roku 1924 wybudowano w pobliżu willę dla dyrektora tej huty (obecnie pensjonat z jedną ze znanych restauracji), obok działała szkoła (późniejszy gmach Muzeum), były restauracje i poczta.
Tak ostatnio znowu przymierzyłem się do wyszukania czegoś o nim i znalazłem fotkę na
http://swietochlowicki.pl/aktualnosci,h,23,1,o,738.html jak i ci nieco o jego historii.
I mógł robić wrażenie
Załącznik:
10000738.jpg [ 93.38 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
domyślam się wg. kominów że za nim była huta i obecny tunel,obecnie nie zostało nic,nikłe ślady jego świetności.Pamiętam jeszcze taki budynek co stał na lewo od wejścia do tunelu
Załącznik:
S7305367.JPG [ 127.45 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
Załącznik:
S7303995.JPG [ 211.37 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
który dość szybko znikł.Jedynie można dostrzec ślady po towarowej części na murze na prawo od tunelu ślad po wrotach/drzwiach do wejścia części pod peronowej
Załącznik:
I.JPG [ 124.16 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
a na peronie ślad po windzie
Załącznik:
S7302512.JPG [ 153.99 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
Załącznik:
S7302513.JPG [ 139.49 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
a między torami świetlik
Załącznik:
S7302517.JPG [ 192.17 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
zapewne wyglądało to podobnie jak w Batorym
Załącznik:
12. dworzec,windy.JPG [ 176.87 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
Nitowana konstrukcja zadaszenia peronu
Załącznik:
S7302515.JPG [ 151.02 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
i tunel nareszcie wygląda po ludzku
Załącznik:
S7303997.JPG [ 144.59 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
jest jeszcze sprawa tego zlikwidowanego torowiska
Załącznik:
S7302516.JPG [ 212.21 KiB | Przeglądany 48528 razy ]
czy to aby nie pozostałość po
"Wspomnijmy jeszcze, iż dworzec w swych dziejach zaliczył też przebudowę (po 1945 roku) torów kolejowych do wymaganej w „przyjacielskim” ZSRR szerokości 1524 mm. Na obszarze Świętochłowic, z uwagi na to, iż biegły tu dwa tory – poszerzono jeden (drugi miał normalny wymiar 1435 mm). Szlak służył najpierw do zaopatrywania frontu, a później do przewozu tzw. zdobyczy wojennej oraz wywózki Ślązaków w głąb państwa sowieckiego. Te szerokie tory zlikwidowano dopiero w 1947 roku."
Stary dworzec, który zszedł do rangi dworca towarowego, służył jeszcze po lata 70. XX wieku.